تحصیل, دانشگاه ها, دانشگاه های آنکارا, دانشگاه های دولتی

دانشگاه فنی خاورمیانه

معرفی دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه  Middle East Technical University و در ترکی:Orta Doğu Teknik Üniversitesi) به عنوان بهترین دانشگاه خاورمیانه و یکی از مراکز تحقیق برجسته در آن است و از معدود دانشگاه‌های مورد تأیید آموزش و پرورش آمریکا در این منطقه (همراه با دانشگاه آمریکایی بیروت، دبی و …) و می‌باشد و در آنکارا، ترکیه واقع شده‌است.

آموزش و تحقیقات انجام شده در این دانشگاه بیشتر در زمینه‌های مهندسی و علوم پایه است و زبان آموزشی و رسمی این دانشگاه انگلیسی می‌باشد. در کنکور ترکیه و آزمون‌های بین‌المللی پرمتقاضی‌ترین دانشگاه بوده و از ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ متقاضی تنها ۰٫۱٪؜ از شرکت‌کنندگان می‌توانند وارد این دانشگاه شوند.

این دانشگاه دارای اعتبار آکادمیک بسیاری بوده و در پنج سال اخیر بیشترین بودجهٔ تحقیقاتی در ترکیه را داشته‌است. بخشی از پردیس دانشگاه در قبرس شمالی قرار دارد. همچنین این دانشگاه دارای بعضی رشته‌های مشترک با دانشگاه ایالتی نیویورک(SUNY) آمریکاست، پژوهشگران بسیاری از این دانشگاه هم‌اکنون در سازمان‌های بزرگی مانند ناسا، ناتو، بانک جهانی، شتاب‌دهندهٔ بزرگ هادرون و … با دیگر دانشمندان و مهندسان همکاری می‌کنند.

همچنین سالیانه دانشجوهای زیادی از این دانشگاه برای ادامهٔ تحصیل به دانشگاه‌های بزرگ آمریکا مانند هاروارد، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، ام.آی. تی، پرینستون و … می‌روند، این دانشگاه از نظر رتبه‌بندی‌های مختلف اعتبار زیادی دارد.

در سال ۲۰۱۵ تایمز آن را ۸۵مین دانشگاه جهان و رتبه‌بندی دانشگاهی کیواس نیز آن را در رتبهٔ ۱۱۸ قرار داده‌است.

دانشگاه فنی خاورمیانه در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۱۹۵۶ توسط وجدی دیگر تحت عنوان مؤسسهٔ فنی خاورمیانه (Middle East Institute of Technology) با هدف پیشرفت علمی ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه در زمینهٔ علوم پایه و رشته‌های مهندسی ساخته شد. وجود این دانشگاه آموزش مدرن و پیشرفت‌های علمی فراوانی نصیب کشور ترکیه ساخت.

در ابتدا یکی از بخش‌های این دانشگاه در ساختمان کوچکی واقع در چهارراه کیزیلای و بخش دیگر آن در پشت مرکز مجلس ترکیه قرارداشت. بعدها در سال ۱۹۶۳ این دانشگاه به مرکز کنونی خود که در شرق آنکاراست انتقال یافت و بدین ترتیب نخستین پردیس ترکیه را به وجود آورد.

در ابتدا دانشکدهٔ معماری به عنوان نخستین مرکز آموزشی این دانشگاه کار خود را در سال ۱۹۵۶ آغاز کرد و در بهار سال ۱۹۵۷ دانشکدهٔ مهندسی مکانیک تأسیس گردید و در سال ۱۹۵۹ دانشکدهٔ علوم انسانی تکمیل شده و در سال ۱۹۸۲ با آغاز به کار دانشکدهٔ تربیت معلم این دانشگاه تکمیل گردید. امروزه جمعاً ۴۱ رشتهٔ کارشناسی و ۱۴۳ رشته تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه ارائه می‌گردد.

این دانشگاه هم‌اکنون ۶۴ سال دارد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های خاورمیانه می‌باشد زبان تدریس دردانشگاه زبان تدریس این دانشگاه به انگلیسی است و هم‌اکنون ۲۲٬۰۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل می‌باشند که از این تعداد ۴٬۴۰۰ نفر در سطح لیسانس و ۲٬۲۰۰ نفر در سطح دکترا هستند. در این دانشگاه ۱٬۳۵۰ دانشجوی بین‌المللی تحصیل می‌کند که نزدیک به ۶۵ ملیت متفاوت را شامل می‌شوند

رتبه جهانی دانشگاه

دانشگاه فنی خاورمیانه رتبه 551-560 در جهان و رتبه 4 در کشور ترکیه می باشد. در بین دانشگاه های فنی بهترین دانشگاه ترکیه و همچنین بهترین دانشگاه دولتی ترکیه می باشدانشگاه فنی خاورمیانه در ادامه فعالیت های پژوهشی و علمی توانسته تا حال پیشرفت های علمی زیادی را نصیب کشور ترکیه بکند و رتبه خیلی خوبی را در داخل کشور و جهان داشته باشد و سعی می کند یک محیط خلاق را برای پیشرفت دانشجویان فراهم نماید.

دانشگاه فنی آنکارا همواره توسط سازمان های بین المللی در پی ارزیابی خارجی ، دریافت گواهینامه ها و مجوزهای بین المللی و الزام به “فرهنگ کیفیت” است که با این فعالیت ها تا حال توانسته رتبه 601 دانشگاههای معتبر جهان را داشته باشد.

این دانشگاه برای حفظ استاندارد آموزشی نهایت تلاش خود را می کند و تمام رشته های مهندسی آن در مقاطع کارشناسی توسط کمیسیون مهندسی اعتباربخشی ABET مورد بررسی قرار می گیرد و به رسمیت شناخته می شود.

دانشگاه در فارغ التحصیلی 19 رشته تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدرک مشترک بین المللی با دانشگاههای اروپایی و امریکا را به دانشجو اعطا می کند.

امروزه این دانشگاه در پروژه های بین المللی به همراه سازمان های برجسته جهانی چون ناسا، بانک جهانی، ناتو و سازمان ملل مشارکت می کند و علاوه بر کسب وجهه جهانی، درآمد خوبی را هم در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های ترکیه به دست می آورد.

بورسیه های تحصیلی

بورسیه اصلی دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه توسط سازمان بورسیه تحصیلی ترکیه یا همان turkiyeburslari انجام می شود. در این نوع از بورسیه شما در تمامی مقاطع می توانید برای دانشگاه اورتادوغی تکنیک بورسیه بگیرید.

ثبت نام این بورسیه از اواخر دی ماه تا یکم اسفند ماه می باشد. در این نوع بورسیه شما ثبت نام کرده و رزومه های خود را وارد می کنید. همچنین چند دانشگاهی که می خواهید در آن بورسیه شوید را انتخاب می کنید. سازمان turkiyeburslari  پس از بررسی رزومه ها افراد قبولی را اعلام میکند و خود سازمان تعیین می کند فرد در کدام دانشگاه قبول شود

مقاله پییشنهادی : بهترین دانشگاه‌های ترکیه

شرایط ثبت نام بورسیه تحصیلی

کارشناسی : معدل بالای ۱۷ سن کمتر از ۲۰ سال

کارشناسی ارشد : معدل بالای ۱۵ سن کمتر از ۳۰ سال

دکتری : معدل بالای ۱۴ سن کمتر از ۳۵ سال

همچنین شما می توانید از طریق دانشگاه فنی خاورمیانه نیز برای بورسیه تحصیلی اقدام نمایید. برای دانشجویان بین المللی که قصد دارند در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند، موفقیت های تحصیلی شان بررسی می شود.

اصلا نیازی نیست که دانشجویان فرم خاصی را پر بکنند. این امکان برای تمام دانشجویان بین المللی فراهم شده است. میزان موفقیت های آکادمیک آنان توسط متخصصان دانشگاه بررسی می شود و اگر واجد شرایط لازم برای گرفتن بورسیه و یا تخفیف های تحصیلی باشند، با ایمیل به آنها اعلام می شود. تنها یک آدرس دقیق و درست اینترنتی به دانشگاه ارائه بدهید.

حال برای دانشجوهای لیسانس و دانشجوهای مقاطع بالاتر مقدار بورسیه و تخفیف های تحصیلی متقاوت است

۱0 درصد از کل دانشجویان واجد گرفتن بورسیه ها و تخفیف های تحصیلی هستند. تخفیف های آموزشی (Tuition discount)به معنای ۵۰ درصد بورسیه است که برای ترم ها تحصیلی در نظر گرفته می شود اما معافیت از پرداخت (Exemption) به معنای بورسیه کامل (۱۰۰ درصد) است.

ملاک و معیار انتخاب نوع بورسیه، تنها و تنها رزومه تحصیلی و میزان موفقیت های آکادمیک دانشجویان است. هر بورسیه کامل برای دو ترم تحصیلی است. ۱۰ درصد دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه فنی خاورمیانه نیز از تخفیف های آموزشی و یا بورسیه های کامل برخوردار می شوند.

دانش آموزان زیر از این امر مستثنی هستند:

دانشجویانی که در حال حاضر از بورسیه ی دیگر آموزشگاهها و موسسه ها برخوردار هستند

دانشجویانی که در برنامه خاص علمی پذیرش شده اند.

دانشجویانی که پذیرش آنها مشروط به شرایط خاص بوده است.

دانشجویان دو ملیتی که یکی از ملیت آنها ترکیه است.

کسانی که شهروندی ترکیه را گرفته اند.

نکته مهم: بورسیه تخفیف آموزشی یا بخشی مقاطع بالاتر به معنای ۵۰ درصد هزینه ها و معافیت برای ۱۰۰ درصد هزینه ها برای دو ترم است. رزومه تحصیلی و سوابق آکادمیک، مبنای تعیین نوع بورسیه هاست.

رشته های تحصیلی

رشته های زیر در مقطع کارشناسی در این دانشکده ها در مقاطع مختلف ارائه می شود:

معماری

برنامه ریزی شهری و منطقه ای

طراحی فنی

بیولوژی

شیمی

تاریخ

ریاضیات

زیست مولکولی و ژنتیک

فلسفه

فیزیک

روانشناسی

جامعه شناسی

آمار

مدیریت بازرگانی

اقتصاد

روابط بین الملل

علوم سیاسی و مدیریت عمومی

امور جهانی و بین المللی

آموزش شیمی

آموزش کامپیوتر و فناوری ارتباطات

آموزش اوایل کودکی

آموزش ریاضیات مقدماتی

آموزش زبان انگلیسی

آموزش ریاضی

مهندسی عمران

مهندسی معدن

مهندسی شیمی

مهندسی کامپیوتر

مهندسی صنایع

مهندسی مکانیک

مهندسی برق

مهندسی گاز طبیعی و پترولیوم

در کنار اینها در گرایش های مختلف می توانید در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به ادامه تحصیل بپردازید.

دانشکده های دانشگاه

دانشگاه خاورمیانه دارای ۴۲ بخش آکادمیک می‌باشد که اکثر آن‌ها توسط ۵ دانشکده مدیریت می‌شوند. لیست پایین نام رشته‌های ارائه شده در مقطع کارشناسی می‌باشد.

این دانشکده رشته‌های معماری-شهرسازی و طراحی صنعتی را ارائه می‌دهد.

این دانشکده رشته‌های بیولوژی، شیمی٬ریاضی٬تاریخ٬ژنتیک٬فلسفه٬فیزیک٬روانشناسی٬جامعه‌شناسی و آمار را ارائه می‌دهد.

این دانشکده رشته‌های مدیریت بازرگانی، اقتصاد٬روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و مدیریت جامعه

علوم کامپیوتری٬علوم آموزشی٬معلمی دوره ابتدایی، آموزش زبان‌های خارجی٬آموزش تربیت بدنی٬معلم مقطع راهنمایی و آموزش علوم ریاضی

این دانشکده رشته‌های مهندسی هوافضا مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک مهندسی، متالورژی مهندسی، محیط مهندسی عمران، مهندسی صنایع غذایی مهندسی معدن و مهندسی نفت را برای سطوح کارشناسی ارائه می‌دهد.

در کنار واحدهای ذکر شده بخش آموزش پایه زبان و بخش آموزش پیشرفته زبان انگلیسی نیز به‌طور مجزا به دانشجویان مقاطع کارشناسی دروسی ارائه می‌دهند.

این دانشگاه همچنین دارای ۵ بخش آموزشی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد.

آزمون ورودی ونحوه ی پذیرش

دانشگاه دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه استقبال بسیار گرمی از تمام دانشجویان ورودی به عمل می آورد. هدف این دانشگاه این است که تمام افرادی که به دنبال آینده تحصیلی بهتر هستند و پیشرفت علمی می خواهند، بتوانند به هدف خود برسند. برای همین شرایط پذیرش خود را به طور مشخص و بسیار آسان در وبسایت رسمی خود در پنج دسته اعلام کرده است:

ثبت نام دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی: تمام دانشجویان بین الملل برای مقطع کارشناسی باید مدارک زیر را به زبان های انگلیسی و یا ترکیه به دانشگاه ارائه دهند و یک کپی از آنها را نیز در روز مراجعه به همراه داشته باشند:

ریزنمرات دروس اصلی دیپلم و پیش دانشگاهی، مدرک دیپلم، ریز نمرات دوران دبیرستان، نامه معادل سازی، پاسپورت، ۴ قطعه عکس از تمام رخ، فیش بانکی از پرداخت شهریه ی ترم جاری. همچنین تنها آزمونی که دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا برای پذیرش در دوره کارشناسی قبول دارد، نمره آزمون SAT می باشد ثبت نام دانشجویان بین المللی برای برنامه های مقاطع بالاتر:

فرم ثبت نام دانشجویان بین المللی، مدرک و ریزنمرات تمام دوره های پیشین از جمله دیپلم، کارشناسی و یا کارشناسی ارشد، ترجمه تمام مدارک و گواهی ها، ریزنمرات، کپی و اصل مدرک زبان تافل و یا آیلتس، کپی یا اصل مدرک GRE, GMAT یا ALES، پاسپورت، ۱ قطعه عکس پرسنلی

نکته مهم: برای انتخاب رشته در این دانشگاه، کسب حداقل نمره ۱۲۰۰ در آزمون sat لازم است.

امکانات وخدمات دانشگاه

زندگی درون دانشگاه به بخش‌هایی نظیر فعالیت‌های انجمن‌های دانشجویی، تظاهرات سیاسی، و جشنواره‌های متعدد تقسیم شده‌است. پردیس مرکزی میزبان جشنوارهٔ بهارهٔ دانشگاه خاورمیانه می‌باشد که در طول ۵ روز این دانشگاه صحنهٔ کنسرت‌های متعدد و نمایش‌های مختلف و مکانی برای درگیری مقامات دانشگاه و دانشجویان بر سر استفاده از نوشیدنی‌های الکلی درون دانشگاه می‌گردد.

بخش بزرگی از دانشگاه به خوابگاه‌های دانشجویی اختصاص داده شده که قادر است بیش از ۶٬۰۰۰ دانشجو را در خود جای دهد. دانشجویان از امکانات رفاهی نظیر سوپرمارکت‌های متنوع درون دانشگاه و بانک‌های مختلف و دسترسی سریع به دفاتر پستی و رستوران‌های فراوان درون دانشگاه برخوردار هستند.

همچنین امکانات کامل ورزشی در زمینه‌های مختلف اعم از سالن‌های بدنسازی، زمین‌های تنیس، زمین‌های فوتبال بسکتبال و والیبال، زمین دو و میدانی، و استخرهای سرپوشیده سایز المپیک در این دانشگاه موجود می‌باشند. همچنین این دانشگاه اقامتگاه و مراکز متعددی در کوه‌های المداغی و اولوداغ دارد که به کوه نوردان ارائه می‌گردد.

در این دانشگاه انجمن‌های دانشجویی متعددی موجود است کتابخانۀ این دانشگاه دارای 296،000 کتاب و 130،000 مجله است و 2،000 نشریۀ ادواری به همراه CD از منابع معتبر علمی جهان دریافت می کند. این دانشگاه بزرگترین سیستم کامپیوتری را دارد. این دانشگاه بالغ بر 2،000 عضو هیئت علمی دارد و نسبت استاد به دانشجو 1 به 10 است.

دانشگاه فنی خاورمیانه برای آموزش پایه و پیشرفته زبان انگلیسی به دانشجویان مقاطع کارشناسی و ارشد، دوره های تکمیلی ارائه می‌کند. و برای دانشجویانی که امتیازات خوبی در امتحانات دانشگاه کسب کنند بورس تحصیلی می دهند.

دانشگاه دارای 12 خوابگاه دانشجویی برای پسران و دختران است که ظرفیت 5،000 نفر را دارند، اتاق ها 1تا 6 نفره است ، اتاق کامپیوتر ، لباسشویی و آبگرم در کنار اتاق های خوابگاه برای دانشجویان وجود دارد.

دانشگاه در 30 بخش ورزشی فعالیت می کند.

از امکانات ورزشی و رفاهی خوبی چون دو سالن ورزشی ،12 زمین تنیس ، 6 زمین فوتبال ،10 زمین والیبال ، 20 زمین بسکتبال،زمین دومیدانی ، استخر شنا ،سوپرمارکت ها ،بانک ها ،دفاتر پستی و رستوران های فراوان برخوردار است.

پردیس اصلی دانشگاه فنی خاورمیانه، در حدود 4500 هکتار در کنار 3040 هکتار زمین جنگلی و یک دریاچه زیبا به نام Eymir که در 20 کیلومتری آنکارا واقع شده و مکان مناسبی برای گردش، تفریح  و پیک نیک است. خدمات اتوبوس رانی هم برای تسهیل در رفت و آمد دانشجویان وجود دارد.

زندگی دانشجویی در این دانشگاه فقط مختص به تحصیل نمی شود بلکه علاوه بر استفاده از امکانات رفاهی، در انجمن های دانشجویی، تظاهرات سیاسی، فستیوال های دانشگاهی و کنسرت ها هم شرکت می کنند.

تسهیلات و امکانات خاص مانند سوپرمارکت ها، بانک ها و دفاتر پستی، رستوران ها و امکانات کامل ورزشی در رشته های مختلف بدنسازی، والیبال، تندیس، فوتبال و … در محوطه دانشگاه وجود دارد.

اقامت خوابگاه برای دانشجویان

خوابگاههای این دانشگاه ظرفیت لازم برای ۶۰۰۰ دانشجو دارند.

دانشگاه اقامتگاه‌ها و مراکز متعددی را هم در کوههای المداغی و الو داغ دارد که به دانشجویان کوه نورد ارائه می دهد.

موقعیت مکانی دانشگاه

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *