امور حقوقی, کشور ها, ویزا

ویزای کاری آلمان

ویزای کاری آلمان

ویزای کاری آلمان

چرا کشور آلمان برای کار انتخاب می شود؟

کشور آلمان با جمعیتی بالغ بر 82 میلیون نفر یکی از صنعتی ترین کشورهای جهان می باشد که هر ساله با ارائه لیست مشاغل مورد نیاز و کمبود نیروی کار متخصص یک مقصد عالی برای کار و کاریابی می باشد.

یکی از مواردی که ویزای جستجوی کار آلمان را متفاوت از قوانین مهاجرت کاری کانادا و یا استرالیا می نماید این است که سیستم جذب نیروی کار آلمان بر پایه سیستم امتیاز بندی نمی باشد .

تا سال 2030 کمبود کارگران ماهر در آلمان تا 3 میلیون نفر نیز افزایش یابد. در سال 2020، آلمان به دلیل نیاز به نیروی کار شرایط اخذ ویزای جستجوی کار را تسهیل کره است. در قوانین جدید علاوه بر اینکه داشتن مدرک دانشگاهی الزامی نیست و مدرک فنی حرفه ای نیز قابل قبول است. بدین ترتیب شما با مدرک فوق دیپلم و مدرک فنی حرفه ای دو ساله  نیز می توانید اقدام کنید و در صورت داشتن سابقه کار شانس بیشتری برای اخذ ویزا دارید. باید در نظر داشته باشید که داشتن مدرک زبان آلمانی B1 برای دریافت ویزای کاری حتما لازم است. هرجه مدرک زبان شما سطح بالاتری باشد و سابقه کاری بیشتری داشته باشید شانس پیدا کردن کار و گرفتن ویزای شما بالاتر است.

شرط سنی مهاجرت به آلمان از طریق کار

برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان، قانوناً محدودیت سنی در نظر گرفته نشده است و شرط سنی مهاجرت به آلمان از طریق کار وجود ندارد. اما بهترین سن برای اخذ ویزای کار یا جستجوی کار آلمان بین 26 تا 40 سال است. زیرا در این بازه سنی فرد توانسته مدرک تحصیلی مناسبی کسب کند و تجربه کاری قابل قبولی به دست آورد. در سن پایین تر از 26 سال معمولا تجربه کاری کمتری وجود دارد یا مدرک تحصیلی در مقاطع بالا در اختیار متقاضی نیست و همین امر شانس یافتن کار را کاهش می دهد.

از سوی دیگر هر چه سن بالاتر رود کارفرمایان کمتر به استخدام متقاضی تمایل نشان می دهند. همچنین از سن بالای 45 سال افراد باید شغلی با حقوق حداقل 3،685 یورو بیابند تا بتوانند ویزای کار بگیرند.

این حقوق از سطح متوسط در آلمان بالاتر است به همین دلیل کار جویان باید حتما رزومه خیلی خوبی داشته باشند تا بتوانند در سن بالای 45 سال ویزای کار دریافت کنند.

دو عدد عکس پرسنلی، رساله ای درباره اهداف و برنامه فرد در مهاجرت به آلمان، رزومه تحصیلی و شغلی فرد متقاضی، مدارک هویتی اعم از شناسنامه و عقد نامه، فرم پر شده درخواست ویزا، قرارداد کاری با شرح جزییات، گواهی تمکن مالی، پاسپورت با حداقل ۱ سال اعتبار، اسناد محل سکونت در آلمان، بیمه مسافرتی تا زمان یافتن کار در آلمان، گواهی عدم سوء پیشینه و رسید پرداخت هزینه ویزا به مبلغ ۷۵ یورو از مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری به آلمان است.

شما می‌توانید از طریق وبسایت‌های کاریابی در کشور آلمان کار مورد نظر خود را پیدا کنید و با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید. مشهورترین وبسایت‌های کاریابی عبارتند از: indeed، monster، stepstone و jobvector.

کشور آلمان دو نوع ویزای کاری ارائه می‌دهد: ویزای جستجوی کار و ویزای کاری (بلو کارت آلمان). برای دریافت کارت آبی باید جاب آفری معتبر از کارفرمایی داخل آلمان داشته باشید. همچنین افراد زیر 25 سال می‌توانند برای دوره‌های ausbildung اقدام کنند که دوره‌های فنی و حرفه‌ای همراه با فرصت استخدام در این کشور هستند.

آلمان یکی از پیشرفته‌ترین و صنعتی‌ترین کشورهای جهان است. شما از طریق مهاجرت کاری به آلمان می‌توانید امتیاز مناسبی را برای اخذ اقامت دائم این کشور که یکی از کشورهای حوزه شینگن به شمار می‌آید به دست آورید. همچنین کشور آلمان سالیانه لیستی از مشاغل مورد نیاز خود را ارائه داده، پس اگر حوزه شغلی شما در این لیست قرار دارد به این معنی است که از شانس خوبی برای اشتغال در آلمان بهره‌مند هستید.

ویزای جستجوی شغل آلمان به شما اجازه می‌دهد تا به مدت 6 ماه پس از ورود به این کشور به جستجوی کار پرداخته و در صورت استخدام، نوع ویزای خود را تغییر دهید. برای دریافت این ویزا باید مدرک کارشناسی (یا کاردانی) داشته، دانش زبان آلمانی در سطح B1 ارائه دهید و از 3 سال سابقه کار مرتبط برخوردار باشید.

Job Offer جاب آفر

متقاضیان درخواست اقامت کاری می توانند با توجه به مدارک تحصیلی خود و لیست مشاغل مورد نیاز آلمان درخواست ویزای کاری این کشور را داشته باشند. افرادی که درخواست ویزا کاری با دعوت نامه کاری از این کشور را دارند باید در ابتدای امر از کارفرمایی در این کشور دعوت نامه کاری دریافت نمایند. کارفرمایی که درخواست ورود یک نیروی کاری خارج از اتحادیه اروپا را دارد باید در ابتدای امر نیروی مورد نظر خود را به مدت 3 ماه در آلمان آگهی کنند و درصورتی که نیرو مورد نظر در کشور آلمان یافت نشد کارفرما باید این آگهی را به مدت 3 ماه دیگر در کل اتحادیه اروپا آگهی نماید تا نیرو کاری مورد نظر خود را دریافت نمایند. در صورتی که نیروی مورد نظر کار فرما در مدت 6 ماه یافت نشد با اجازه دولت و اداره مهاجرت امکان ارسال دعوت نامه کاری برای متقاضیان خارج از اتحادیه می باشد.

شما با جستجو در سایت های زیر میتوانید از فرصت های شغلی ارائه شده در آلمان آگاه شده و با فرستادن مدارک لازم به شرکت مورد نظر برای شغل مربوطه درخواست دهد.

www.monster.de/en

www.stepstone.de

www.jobvector.de

Job Seeker جاب سیکر

در سال های اخیر دولت کشور آلمانی لیست مشاغل مورد نیاز آلمان را اعلام کرده و با توجه به کمبود نیروی کاری که در سال های اخیر برای دولت این کشور به وجود آمده است تصمیم بر آن شده تا برای واجدین شرایط در این کشور ویزا هایی به نام ویزای جست و جوی کار صادر شود.

این نوع ویزا برای افرادی صادر می شود که حداقل مدارک مورد نیاز این کشور را جهت اخذ ویزای کاری آلمان از جمله مدراک تحصیلی، مدارک زبان آلمانی و یا انگلیسی و سابقه کاری مرتبط داشته باشند. در این نوع ویزا متقاضیان یک اقامت 6 ماه از دولت آلمان دریافت می نمایند و در زمان ورود به این کشور متقاضیان به مدت 6 ماه فقط اجازه جست و جوی کار در این کشور را دارند.

علاقه مندان توجه داشته باشند که در این نوع ویزا کاری تنها اجازه جست و جوی کار در رشته تحصیلی خود را دارند و اجازه ورود به رشته های غیر مرتبط را ندارند.
متقاضیانی که در مدت 6 ماه وارد بازار کاری این کشور می شوند امکان درخواست ویزای همراه یا الحاق خانواده را خواهند داشت.

البته باید دقت داشته باشید که در زمان ورود اجازه همراه داشتن فرزند و همسر خود را ندارید و تنها باید بعد از ورود به کشور و ورود به بازار کاری درخواست پیوست خانواده داشته باشید. رای دریافت ویزای جاب سیکر آلمان حداقل مدرک لیسانس (در برخی از موارد کاردانی یا 2 سال تحصیل فنی حرفه ای نیز قابل قبول است)، مدرک زبان آلمانی سطح B1 و حداقل 3 سال سابقه کار نیاز دارید.

مشاغل مورد درخواست در آلمان

  • حرفه مهندسی مکانیک و خودرو
  • مکاترونیک، انرژی و الکترونیک
  • مهندسی فلز و جوشکاری
  • تحقیق و توسعه فنی
  • طراحی فنی ،ساخت و ساز و ساخت مدل
  • عرضه و دفع
  • علوم کامپیوتری
  • مشاوره فناوری اطلاعات
  • توسعه نرم افزار و برنامه نویسی

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *