تحصیل, دانشگاه ها, دانشگاه های استانبول, دانشگاه های دولتی

دانشگاه مارمارا – Marmara Uni

دانشگاه-مارمارا-لوگو
معرفی دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا یکی از دانشگاه های دولتی ترکیه است که در منطقه فاتیح استانبول قرار دارد و یکی از دانشگاه های گروه ب یا همان متوسط مورد تایید وزارت علوم و بهداشت است. اساس تشکیل دانشگاه مارمارا به قرن نوزدهم برمی گردد، زمانی که کالج عالی بازرگانی درCağaloğlu استانبول، در 16 ژانویه 1883 تاسیس شد. 

کالج عالی بازرگانی در آن دوره تنها موسسه ای بود که دروس اقتصاد و بازرگانی در آن تدریس می شد. در سال 1877، سیزده نفر از این کالج فارغ التحصیلان شدند.

این کالج در سال 1889 تحت نظر وزارت آموزش و پرورش درآمد و در سال1893 بسته شد و در1897 مجددا بازگشایی شد. از سال 1923 تا 1959 با نام مدرسه ی عالی اقتصاد و بازرگانی و از سال 1959 به بعد با نام آکادمی عالی اقتصاد و بازرگانی استانبول، شناخته می شد.

در سال 1982، آکادمی عالی اقتصاد و بازرگانی استانبول با چند مدرسه پزشکی و دندان پزشکی ادغام شد و به صورت رسمی با نام دانشگاه مارمارا آغاز به کار کرد.

در آن سال ها دانشگاه مارمارا دارای 9 دانشکده، یک مدرسه فنی و حرفه ای و یک موسسه بود. این دانشگاه در حال حاضر 14 دانشکده، 9 مدرسه ی فنی و حرفه ای و ۱11 موسسه دارد.

دانشگاه مارمارا در رتبه بندی دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت و علوم در رده ب یا دانشگاه های متوسط قرار می گیرد. 

در رنگینگ جهانی اعلام شده در سال 2018 دانشگاه مارمارا رنک 1431 را در بین بهترین دانشگاه های جهان کسب کرد. همچنین این دانشگاه دارای رتبه ی 212 بهترین دانشگاه های آسیا و رتبه 16 بهترین دانشگاه های ترکیه است.

این رتبه بندی نشان می دهد دانشگاه مارمارا یکی از دانشگاه های نسبتا خوب و معتبر ترکیه برای ادامه تحصیل است.

دانشگاه مارمارا درای 14 پردیس است که در سواحل آسیای و اروپایی قرار دارند. پردیس های Acıbadem، Anadoluhisarı, Bağlarbaşı، Başıbüyük، Göztepe, Haydarpaşa، Kartal ، Pendik  در بخش آسیایی و پردیس‌های  Bahçelievler, Beyazıt،  Nişantaşı، Sultanahmet، Şişli ، Tarabya در بخش اروپایی  استانبول واقع است.

مساحت کل پردیس های دانشگاه مارمارا 617.782.9 متر مربع است. بزرگترین پردیس، Başıbüyük با   181 754 متر مربع مساحت و کوچکترین پردیس، Şişli با  170 متر مربع است.

و شامل امکاناتی نظیر خوابگاه، زمین و سالن های ورزشی، رستوران، آزمایشگاه، مراکز تحقیقاتی،سالن های تاتر و سینما، مراکز بهداشتی و مشاوره ای و… می شود.

آموزش در دانشگاه مارمارا

دانشگاه مارمارا بیش از 3 هزار  استاد و هییت علمی و بیش از57 هزار دانشجو دارد، که از این تعداد 44661 نفر در مقطع کارشناسی، 7406 نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی و 1354 نفر به عنوان دانشجوی خارجی از 73 کشور در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

54 درصد از کل دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند. پردیس های مختلف این دانشگاه در محوطه ای بزرگ، در حوالی شهر بین المللی استانبول واقع شده است.

دانشگاه مارمارا در طول 124 سال به یکی از دانشگاه های پیشرو ترکیه تبدیل شده و در حال پیشرفت و گسترش هر روزه است. رشته های دانشکده های مهندسی، پزشکی و دندان پزشکی به زبان ترکی و انگلیسی و رشته های دانشکده ی اقتصاد و علوم اداری به چهار زبان ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی تدریس می شود. بنابراین می توان گفت دانشگاه مارمارا اولین دانشگاه چند زبانه ی ترکیه است

دانشجویان و اساتید دانشگاه مارمارا با داشتن سوابق درخشان در زمینه های پزشکی، حقوق و هنر های زیبا باهم رقابت می کنند و همین امر باعث بالا رفتن سطح علمی دانشگاه می شود.این دانشگاه آموزش را به روز می کند و با الزامات جامعه ی مدرن  مطابقت می دهد.

یکی از ویژگی های دانشگاه مارمارا ارتباطات گسترده ی بین المللی آن است. برای مثال مارمارا اولین دانشگاهی است که عضو انجمن دانشگاه های اروپا (EUA ) است. همچنین دانشکده‌های فنی و مهندسی از طریق ABET مطالعات و تحقیقات خود را انجام می دهند. این ویژگی باعث همکاری های گسترده‌ی میان دانشگاه مارمارا و دیگر دانشگاه های جهان می شود که به نوبه ی خود سطح علمی  دانشگاه را بالا می برد.

دانشکده های دانشگاه
  • دانشکده آموزش و پرورش آتاتورک
  • دانشکده دندان پزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده هنر و علوم
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده فنی و مهندسی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده علوم بهداشت

و موسساتی مثل : موسسه بانکداری و بیمه، موسسه نورولوژی، موسسه مطالعات پزشکی، موسسه علوم اجتماعی و… را می توان نام برد.بعضی از رشته های ارایه شده در دانشگاه مامارا شامل: جغرافیا، بانکداری، مدریت، رشته های سینما و تلویزیون، بیولوژی، جامعه شناسی، پزشکی، پرستاری، داروسازی، مامایی، انواع رشته های مهندسی، زبان های خارجی و… است.

امکانات دانشگاه مارمارا
  • فعالیت های ورزشی توسط اداره بهداشت و ورزش، در دانشگاه مارمارا سامان دهی می شود. دانشجویان و پرسنل این دانشگاه می توانند از انواع امکانات ورزشی بهره مند شوند. از جمله‌ی این امکانات می توان والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، کوهنوردی، رقص، تناسب اندام و… اشاره کرد.

    در پردیس Göztepe یک سالن ورزشی با ظرفیت 850 نفر وجود دارد که به زودی گسترش پیدا می کند و می تواند 2000 نفر را در خود جا دهد. علاوه براین سالن بیلیارد، باشگاه بدن سازی، و یک اتاق تاریک برای عکاسی در پردیس  Göztepe وجود دارد.

    در پردیس Anadoluhisarı دانشکده ی تربیت بدنی قرار دارد و انواع امکانات ورزشی مثل سالن های والیبال، فوتبال، بسکتبال، تنیس، گلف و استخر های روباز و سرپوشیده و… را شامل می شود.

    دانشجویان با انتخاب دانشگاه مارمارا برای ادامه تحصیل علاوه بر بهره بردن از امکانات علمی می توانند به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.

نحوه ی پذیرش در دانشگاه
  • برای تحصیل در دانشگاه مارمارا ی استانبول ، باید در آزمون YOS شرکت و حداقل نمره را کسب کرد. همچنین نیاز است ترجمه ی کاملی از رزومه و آخرین مدرک تحصیلی تان را برای  دانشگاه مارمارا ارسال کنید.
  • از آنجایی که بیش تر رشته های این دانشگاه به زبان ترکی تدریس می شود، تسلط به این زبان برای متقضیان ضروری ست.
  • اگر مایل به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستید باید  مدرک آیلتس یا  تافل یا سایر مدارک مشابه را  ارایه دهید.

مقاله پییشنهادی : بهترین دانشگاه‌های ترکیه

موقعیت مکانی دانشگاه

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *