تحصیل, دانشگاه ها, دانشگاه های آنکارا

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)

معرفی دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه ترکیه یکی از معتبرترین دانشگاه های سطح جهانی است که رشته های بسیار زیادی در آن در حال آموزش است. حاجت تپه دارای ۲ پردیس دانشگاهی، ۹ دانشکده، ۲۴ مرکز تحقیقاتی، ۱۴ مدرسه، ۱ مدرسه هنر و ۱۲ موسسه علمی است. هدف اصلی دانشگاه و استادان تبدیل دانشجویان به افراد علمی و تاثیرگذار در جامعه است. دانشجویانی که بتوانند مسائل را با روش های علمی و تجربیاتی که فراگرفته اند حل نمایند.

تحصیل در حاجت تپه مخصوصا در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هزینه نسبتا بالایی دارد اما باید بدانید که مدرک این دانشگاه در ترکیه، ایران و دیگر کشورها بسیار معتبر است.

تعداد دانشجویان حاجت تپه حدود 50 هزار نفر بوده که از این تعداد 2000 دانشجو بین المللی می باشند. در حال حاضر حدود 150 رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و 173 رشته در مقاطع بالاتر این دانشگاه ارائه می شود.

تمامی رشته هایی که در دانشگاه حاجت تپه ترکیه آموزش داده می شود مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت کشور ایران است. بنابراین شما پس از اتمام تحصیل در حاجت تپه می توانید به راحتی وارد بازار کار ایران شوید. این دانشگاه عضو معاهده بولونیا و اراسموس می باشد، به این صورت که دانشجویان پس از اتمام دوره تحصیلشان می توانند به راحتی به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی اپلای بگیرند.

رتبه بندی دانشگاه

در گزارشی که توسط موسسه US news داده شده است دانشگاه حاجت تپه ترکیه در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها رتبه ۵۳۱ را کسب کرده است. در رتبه بندی QS نیز این دانشگاه نهمین دانشگاه در ترکیه و ۸۰۱ مین دانشگاه در جهان است بر اساس همین رتبه بندی حاجت تپه هفتمین دانشگاه ترکیه می باشد.

زبان تدریس در دانشگاه حاجت تپه

زبان تدریس دانشگاه حاجت تپه انگلیسی است. علاوه بر این برخی رشته ها به زبان‌های فرانسه، ترکی و آلمانی نیز تدریس می شوند.

مقاله پییشنهادی :  هتل ها و دانشگاه های آنکارا

بخش های مختلف دانشگاه
  1. دانشکده دندانپزشکی
  2. دانشکده پزشکی
  3. دانشکده داروسازی
  4. دانشکده ادبیات
  5. دانشکده آموزش
  6. دانشکده علوم
  7. دانشکده فیزیوتراپی و توان بخشی
  8. دانشکده هنرهای زیبا
  9. دانشکده پرستاری
  10. دانشکده حقوق
  11. دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  12. دانشکده ارتباطات
  13. دانشکده معماری
  14. دانشکده مهندسی
  15. دانشکده علوم بهداشتی
  16. دانشکده علوم ورزشی
  1. موسسه واکسن
  2. موسسه آتاتورک
  3. انستیتوی انفورماتیک
  4. موسسه بهداشت کودک
  5. موسسه علوم تربیتی
  6. مدرسه تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی
  7. موسسه هنرهای Fince
  8. موسسه بهداشت عمومی
  9. موسسه سرطان
  10. موسسه علوم اعصاب و روانپزشکی
  11. موسسه مطالعات جمعیت
  12. موسسه علوم هسته ای
  13. دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم بهداشتی
  14. دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی
  15. موسسه مطالعات ترکیه
  1. هنرستان دولتی آنکارا
  1. مدرسه زبانهای خارجی
  2. مدرسه فناوری حرفه ای
  1. Hacettepe اتاق صنعت آنکارا اولین مدرسه حرفه ای منطقه صنعتی سازمان یافته
  2. آموزشگاه حرفه ای منطقه صنعتی سازمان یافته اتاق صنایع Başkent
  3. دانشکده حرفه ای خدمات بهداشتی
  4. دانشکده حرفه ای علوم اجتماعی

دروس ارائه شده در دانشکده های دانشگاه حاجت تپه به زبان انگلیسی تدریس می شوند اما برخی از دوره ها مثل دوره پزشکی به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می شود که تحصیل به زبان انگلیسی ملزوم به کسب نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی می باشد .

علاوه براین برخی رشته ها به زبان آلمانی و فرانسه نیز تدریس می شوند .دانشگاه حاجت تپه در کنار دانشکده ها و مراکز آموزشی خود ، ۳ بیمارستان در پردیس اصلی تاسیس کرده است که علاوه بر ارائه خدمات پزشکی جهت کارآموزی و دوره های بالینی دانشجویان پزشکی استفاده می شود .

این دانشگاه همانند سایر مراکز جامع آموزش عالی درترکیه رشته های مختلفی را در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ارائه می دهد . حدود ۵۰۰۰۰ دانشجو در بیش از ۱۵۰ دوره درمقطع کارشناسی و ۲۰۰ دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه حاجت تپه مشغول به تحصیل می باشند .
این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۵ دانشکده ، ۱۵ موسسه تحصیلات تکمیلی و چندین مدرسه فنی حرفه ای و هنرستان به شرح زیر می باشد :

مدارس عالی و موسسات تحصیلات تکمیلی دانشگاه حاجت تپه

۱. موسسه آتاتورک
۲. انستیتوی سرطان
۳. موسسه تحصیلات تکمیلی علوم تربیتی
۴. موسسه تحصیلات تکمیلی هنرهای زیبا
۵. موسسه تحصیلات تکمیلی علوم بهداشتی
۶. موسسه تحصیلات تکمیلی علوم فنی و مهندسی
۷. موسسه تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی
۸. انستیتوی انفورماتیک
۹. انستیتوی بهداشت کودک
۱۰. موسسه علوم عصبی و روانپزشکی
۱۱. انستیتوی علوم هسته ای
۱۲. انستیتوی مطالعات جمعیت
۱۳. انستیتوی بهداشت عمومی
۱۴. انستیتوی مطالعات ترکیه
۱۵. موسسه واکسن

رشته های تحصیلی دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه دارای ۱۴ دانشکده، ۱۴ انستیتو و مدرسه عالی، ۲ مدرسه کاربردی، یک مدرسه هنرهای زیبا، ۶ مدرسه حرفه ای و ۹۲ مرکز تحقیقاتی کاربردی است. دانشگاه حاجت تپه به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر و پیشرو در ترکیه همواره ارزش های جهانی و توسعه اجتماعی را در اولویت برنامه های خود قرار داده و در رشته های هنر، تکنولوژي و علوم جزو دانشگاه‌های معتبر ترکیه محسوب می گردد.

مقاله پییشنهادی : بهترین دانشگاه‌های ترکیه

شرایط پذیرش در دانشگاه حاجت تپه

شرایط ادامه تحصیل و ورود به رشته های زیر مجموعه علوم پزشکی دانشگاه حاجت تپه که یک دانشگاه دولتی و ممتاز در ترکیه محسوب می شود تا حدودی با بقیه دانشگاه ها متفاوت است.

ادامه تحصیل درمقطع کارشناسی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی فقط از طریق آزمون ورودی SAT (ریاضی و زبان انگلیسی) امکانپذیر است. دانشجویان خارجی علاوه بر آزمون SAT می توانند با داشتن معدل بالای ۱۸ دیپلم و پیش دانشگاهی (معدل دو سال اخر متوسطه دوم یا دیپلم و پیش دانشگاهی ) در این دانشگاه ادامه تحصیل دهید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه

هرچند که اولویت در دانشگاه حاجت تپه با دانشجویانی است که در آزمون ورودی نمره بالا کسب کرده اند و شانس قبولی با سوابق تحصیلی خیلی خیلی کمتر است علاوه براین آزمون ، دانشگاه حاجت تپه دو بار در سال بصورت اختصاصی آزمون ورودی به نام ALES را برای دانشجویان متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می کند. این آزمون دارای دو بخش ریاضیات و زبان ترکی است.

 

  • عکس
  • فتوکپی دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی
  • متن با GPA
  • ALES (کپی درست یا تایید شده فتوکپی)
  • 600 پوند در GRE یا 550 پوند در GMAT
  • گواهی امتیازTOMER )70 و بالاتر) برای خارجی ها
  • اسناد بانکی پرداخت (مبلغی که توسط سنای دانشگاه تعیین می شود)
  • برنامه های کاربردی را می توان به صورت شخصی، پستی یا الکترونیکی انجام داد.
شهروندان ترکیه و یا دارای تابعیت :
  • کپی تایید شده از B.A. دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی
  • کپی تایید شده از کارت هویت یا گذرنامه.
  • چاپ از برنامه های تحصیلی و تمامی ریز نمرات
  • اسناد بانکی پرداختی

خارجی ها :

  • کپی تایید شده از B.A. دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی توسط یوس(شورای آموزش عالی)
  • کپی پاسپورت تایید شده.
  • گواهی محل اقامت
  • اسناد بانکی پرداخت

علاوه بر این مدارک گذراندن آزمون ورودی sat ترکیه و آزمون yos ترکیه از الزامات ورود به دانشگاه های این کشور می باشد و امتیاز بالای 95 درصد سند ورود دانشجو خواهد بود.

امکانات دانشگاه

در هر دو پردیس دانشگاه  حاجت تپه امکانات فوق العاده ای به دانشجویان ارائه می شود، از جمله این امکانات می توان به سالن های ورزشی، فوتبال، والیبال، بسکتبال، استخر، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاه های مختلف، کتابخانه مرکزی، کتابخانه های مدرن، کافی شاپ، رستوران، گالری های هنری و معماری، سالن های کنسرت و سینما، مراکز بهداشت، شعبه بانک های مختلف، اداره پست و … اشاره کرد.

در دانشگاه حدود ۱۴۰ باشگاه مختلف وجود دارد که در زمینه های مختلفی همچون موسیقی، کوه نوردی، بدنسازی و …. فعالیت می کنند. مراکز آموزش موسیقی ترکیه و جهان هم اکنون در این دانشگاه فعالیت می کند و در حدود ۳۰۰ دانشجوی دختر و پسر همه ساله در آن مرکز فعالبت می کنند.

از سایر امکانات دانشگاه حاجت تپه می توان به ارتباطات بین الملی گسترده این دانشگاه اشاره کرد، این دانشگاه بطور مستقیم با دانشگاه هاروارد آمریکا در ارتباط است، همچنین برنامه های انتقال دانشجویی همچون اراسموس و بولونیا در این دانشگاه به دانشجویان ارائه می شود که به راحتی بعد از تحصیل و یا در سال آخر تحصیل خود می توانند به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی انتقالی بگیرند و در آنجا ادامه تحصیل داده و یا مشغول به کار شوند.

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *