تحصیل, دانشگاه ها, دانشگاه های آنکارا

دانشگاه بیلکنت – (İhsan Doğramacı Bilkent)

معرفی دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت Bilkent University  ترکیه دانشگاهی انگلیسی زبان است که به صورت خصوصی و غیرانتفاعی اداره می‌شود. این دانشگاه در آنکارا پایتخت کشور ترکیه واقع شده است؛ آنکارا یکی از کلان شهرهای ترکیه است و جمعیتی ۵ میلیونی دارد. دانشگاه بیلکنت کانون فعالیت‌های دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد. با توجه به حضور پژوهشگران برجسته در میان هیئت علمی دانشگاه بیلکنت (Bilkent University) و داشتن امکانات درجه یک در پردیس خود، بیلکنت تنها دانشجویان برجسته را جذب می‌کند. دانشگاه بیلکنت ترکیه می تواند گزینه جذابی برای دانشجویان ایرانی که علاقمند به تحصیل در ترکیه  هستند باشد.

در حال حاضر، ۱۳.۰۰۰ دانشجو در ۲۹ رشته کارشناسی و ۵۸ رشته تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل می‌باشند. ۶۲% از دانشجویان دانشگاه بیلکنت از انواع بورسیه‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند. همچنین این دانشگاه به ۴۳% از دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود بورسیه تحصیلی کامل اعطا می‌کند.

دانشگاه بیلکنت ترکیه دارای نگرش بین‌المللی است. اجتماع بین‌المللی پژوهشگران و دانشجویان موجب شکل‌گیری بخش‌های ضروری دوره‌های آکادمی، فعالیت‌های پژوهشی و زندگی اجتماعی شده است. اعضای بین‌المللی هیئت علمی از ۴۰ کشور مختلف هستند که بیش از یک‌چهارم تمامی کارکنان دانشگاهی را تشکیل می‌دهند. تعداد دانشجویان بین‌الملل تمام وقت و مبادلات دانشجویی از ۲۹۳ موسسه هم‌پیمان در سرتاسر جهان در حال افزایش است.

اعضای هیئت علمی دانشگاه بیلکنت افرادی برجسته در رشته‌ی تحصیلی خود می‌باشند. مقالات علمی که توسط اعضای هیئت علمی چاپ شده، اثر قابل‌توجهی در ادبیات داشته و کاربرد استنادی دارند. این دانشگاه از لحاظ تعداد بورسیه‌های پژوهشی خارجی از مؤسسات مالی ملی در بالاترین رده قرار دارد. یکی از مولفه ضروری محیط پژوهشی بین رشته ای دانشگاه، مشارکت با شبکه‌های دانشجویی در سرتاسر جهان است.

از سال ۲۰۱۸، سیستم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی تایمز دانشگاه بیلکنت را در میان ۵ دانشگاه برتر ترکیه، ۱۰۰ دانشگاه برتر زیر ۵۰ سال تاسیس و در میان ۵۰ دانشگاه برتر در اقتصادهای نوظهور قرار داده است.

دانشکده مدیریت اجرایی کسب و کار دانشگاه بیلکنت اولین دانشکده مدیریت کسب و کار در ترکیه است که از سوی AACSB مورد تایید واقع شده است؛ کمتر از ۵% از دانشکده های کسب و کار در سرتاسر جهان موفق به دریافت این اعتبار نامه می شوند. سایت Eduniversal این دانشکده را در میان برترین دانشکده های مدیریت کسب و کار در منطقه اوراسیا به لحاظ نفوذ بین‌المللی قرار داده است.

University İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi
City Ankara
Country Turkey
QS Global World Ranking #551-560
Total Students 9,938
International Students 870
Academic Faculty Staff 684
بورسیه های تحصیلی دانشگاه

در ابتدا دانشگاه بیلکنت ترکیه شرایط دانشجویی را که درخواست بورسیه‌ تحصیلی داده است را با دقت موردبررسی قرار می‌دهد که این شرایط شامل بررسی معدل دیپلم تقاضاکننده، معدل آزمون ورودی دانشگاه و معدل امتحان بین‌المللی می‌باشد. علاوه بر این موفقیت آکادمیک دانشجوی مراجعه‌کننده را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد و پس از این مرحله، در مرحله‌ دوم دانشگاه بیلکنت یک ملاقات حضوری با دانشجوی مراجعه‌کننده ترتیب می‌دهد.

دانشجویان متقاضی بورسیه‌ تحصیلی در دانشگاه بیلکنت در شرایطی از بورسیه‌ کامل و در برخی از شرایط تنها از بخشی از بورسیه‌ تحصیلی بهره‌مند می‌شوند که میزان این کمک‌هزینه‌ تحصیلی متناسب با نمرات دوره‌ دبیرستان دانشجو، نمرات امتحانی ملی یا بین‌المللی دانشجو و معیارهای آکادمیکی دانشگاه می‌باشد بورسیه های تحصیلی دانشگاه بیلکنت ترکیه در ۵ سطح متفاوت : ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، ۴۰ درصد و ۲۰ درصد به دانشجویان ارائه می‌گردد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بورسیه‌ تحصیلی دانشگاه بیلکنت این است که دانشجویان می‌توانند به مدت‌زمان ۲ سال از بورس تحصیلی خود در این دانشگاه برای گذراندن دوره‌ مقدماتی زبان انگلیسی و به مدت‌زمان ۵ سال برای مقطع کارشناسی استفاده کنند.

دانشکده های دانشگاه

دانشگاه بیلکنت آنکارا ۷ دانشکده دارد. این دانشکده‌ها را به همراه گروه‌های مختلف آن‌ها در بخش بعدی برای شما شرح خواهیم داد:

  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی بیلکنت ترکیه: این دانشکده شامل دو گروه فرهنگ و ادبیات آمریکایی و گروه باستان‌شناسی می‌شود که این رشته‌ها امکان تحصیل دانشجویان را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان‌پذیر می‌سازند.
  • دانشکده فنی و مهندسی بیلکنت ترکیه: این دانشکده نیز شامل گروه‌های مهندسی کامپیوتر، گروه برق و الکترونیک مهندسی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک و گروه عمران است. در این دانشکده آزمایشگاه‌های مختلفی مانند آکوستیک، ارتعاشات و کنترل نویز، آزمایشگاه مکانیک چند محوری، آزمایشگاه سیستم‌های هوشمند مکاترونیک، آزمایشگاه سیستم فعال هستند.
  • دانشکده آموزش‌وپرورش بیلکنت ترکیه: در این دانشکده هم گروه‌های مختلفی مانند گروه کامپیوتر و فناوری، علوم آموزش‌وپرورش معلم، مدرک کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی می‌باشند و دوره‌های خود را به متقاضیان ارائه می‌کنند.
  • دانشکده اقتصاد، اداری و علوم اجتماعی بیلکنت ترکیه: این دانشکده به ۵ گروه تقسیم می‌شود. این ۵ گروه به ترتیب گروه اقتصاد، تاریخ، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و اداره دولتی و واحد روانشناسی هستند. در این دانشکده مدارک کارشناسی تا دکترا به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • دانشکده مدیریت امور اداری دانشگاه بیلکنت ترکیه: این دانشکده شامل گروه آموزشی مدیریت امور اقتصادی می‌شود. برنامه این گروه‌ها در مقاطع مختلف کارشناسی و تحصیلات تکمیلی طراحی‌شده و این دانشگاه ارائه مدارک ms,bs,mba,phd ارائه می‌دهد.
  • دانشکده هنر، طراحی و معماری بیلکنت ترکیه: این دانشکده به ۵ گروه آموزشی تقسیم می‌شود. شامل: گروه ارتباطات و طراحی COMD، گروه هنرهای زیبا، گروه طراحی گرافیک، گروه معماری داخلی و طراحی محیطی، گروه طراحی شهری و معماری. دانشجویان می‌توانند در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان به تحصیل بپردازند.
امکانات دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت دارای ۳ پردیس است که در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب مرکز آنکارا قرار دارند. مساحت این پردیس‌ها ۳۰۰ هکتار است. کتابخانه این دانشگاه دارای کلکسیون عظیمی از کتاب‌ها است که خرید سالیانه آن بیش از ۳ میلیون دلار آمریکا است. از سال ۲۰۱۷، کتابخانه این دانشگاه به عنوان بزرگترین کتابخانه کشور ترکیه شناخته می‌شود و تنها کتابخانه دانشگاهی است که در میان ۱۰ کتابخانه برتر کشور جای گرفته است.

اقامت و خوابگاه برای دانشجویان دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت دارای ۲۶ خوابگاه با ظرفیت ۴۰۰۰ نفر همراه با امکانات عالی و ویژه  می‌باشد. این خوابگاه‌ها دارای اتاق‌های تک‌نفره، دونفره و سه‌نفره است که دانشجویان بین المللی می‌توانند انتخاب کنند، حتی می‌توانند یک سوئیت کامل را برای مدت‌زمانی که در این دانشگاه دانشجو هستند برگزینند.خوابگاه‌های این دانشگاه در خود مجموعه‌ دانشگاهی بیلکنت قرار دارند و به دانشکده‌های این دانشگاه نزدیک می‌باشند.

ازاین‌رو دانشجویان خارجی جهت ادامه‌ تحصیل و اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه بیلکنت هیچ‌گونه مشکلی ازنظر فاصله‌ دانشگاه با خوابگاه خود ندارند.هزینه‌ خوابگاه‌های دانشگاه بیلکنت متناسب با نوع اتاقی که دانشجویان انتخاب می‌کنند متفاوت است و قطعا هزینه‌ اتاق سه‌نفره کمتر از اتاق تک‌نفره و یک سوئیت کامل خواهد بود بطور کلی هزینه‌ خوابگاه‌های دانشگاه بلیکنت با توجه به امکانات و نوع اتاق‌های از ۳۰۰۰ لیر تا ۳۲۰۰۰ لیر متغییر می‌باشد.

مقاله پییشنهادی : بهترین دانشگاه‌های ترکیه

موقعیت مکانی دانشگاه

برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *